baner low

Podsumowanie debaty zorganizowanej w Światowym Dniu Onkologii w ramach trzeciej edycji kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”

Na przestrzeni ostatnich lat wiele zmieniło się w podejściu społeczeństwa do raka piersi oraz w postrzeganiu pacjentów zmagających się z tą chorobą. Organizacje pacjentów działające w Polsce oswajały ten temat stopniowo wraz z kolejnymi kampaniami edukacyjnymi. Mimo to zaawansowany rak piersi wciąż budzi lęk i przynosi skojarzenie nieuchronnej śmierci. Choć wydaje się, że w obliczu walki z chorobą, fakt, jak postrzegają ją inni nie ma znaczenia, dla kobiet z zaawansowanym rakiem piersi w rzeczywistości oznacza kolejne wyzwanie, które napotykają na swojej drodze. Wyzwanie, któremu muszą stawić czoło nie tylko w aspekcie społecznym, ale również systemowym. Wiele niezaspokojonych potrzeb sprawia, że czują się „Niewidzialne”. Czy jest szansa, aby to zmienić?

Zaawansowany rak piersi był głównym tematem debaty odbywającej się 4 października 2018 r. podczas Światowego Dnia Onkologii. Eksperci działający w obszarze raka piersi, wspólnie podjęli dyskusję
nt. sytuacji pacjentek zmagających się z zaawansowanym nowotworem piersi w Polsce.

Zaawansowany rak piersi a potrzeby pacjentek

Rak piersi rozwija się do postaci zaawansowanej u prawie 30 proc. pacjentek , czyli u co trzeciej, u której choroba zdiagnozowana została we wczesnym stadium. U ok. 10 proc. rak piersi diagnozowany jest już w formie zaawansowanej . Akceptacja, mniej bólu i dyskomfortu – możliwe do osiągnięcia dzięki zastosowaniu nowoczesnych terapii oraz czas to podstawowe potrzeby pacjentek zmagających się z chorobą.

Już na etapie diagnozy większość kobiet czuje strach – o siebie i o swoich bliskich, o przyszłość. – Pacjentki w momencie diagnozy są przerażone, boją się, że całe ich dotychczasowe życie ulegnie zmianie. Zastanawiają się, czy będą mogły być zaangażowane w swoje życie tak jak do tej pory – w roli matek, żon i córek, czy główną rolę w ich życiu przejmie zaawansowany rak piersi – mówi Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej. – Musimy zmieniać takie postrzeganie choroby, otworzyć się na kobiety, dodać im odwagi. Dlatego nasza Fundacja już po raz trzeci realizuje kampanię „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. Wspólnie ze wspaniałymi sportowcami przełamujemy kolejne bariery, których celem jest pokazanie jak ważne jest wsparcie dla kobiet z zaawansowanym rakiem piersi.

Wolontariusze Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej w codziennej pracy spotykają wiele kobiet chorych na raka piersi oraz ich najbliższych. Doskonale znają ich potrzeby, zarówno te emocjonalne, jak i społeczne. – 33% pacjentek z zaawansowanym rakiem piersi zgłasza niepokój i przygnębienie, które związane są z chorobą, a 57% odczuwa potrzebę emocjonalnego wsparcia – wyjaśnia Adrianna Sobol, psychoonkolog Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej. – To pokazuje, jak ta potrzeba wsparcia chorych jest ważna, jak istotne jest aby bliscy pacjentów chcieli z nimi przejść tę drogę choroby i leczenia na każdym jego etapie, również w stadium zaawansowanym.

Diagnoza i co dalej?

Kolejnym, niezwykle trudnym etapem dla pacjentek po usłyszeniu diagnozy jest sam proces leczenia. Po początkowym szoku i próbie odnalezienia się w nowej sytuacji, przychodzi czas na podjęcie walki z chorobą. To kolejny bardzo stresujący moment dla każdej pacjentki, potęgowany wątpliwościami czy otrzymują odpowiednie leczenie. Eksperci zwracają uwagę na to, że wprawdzie sytuacja kobiet z zaawansowanym rakiem piersi w ciągu ostatnich kilku lat bardzo się zmieniła, wciąż jednak pozostaje wiele niezaspokojonych potrzeb i wyzwań, z którym musimy się zmierzyć – Stały postęp w leczeniu zaawansowanego nowotworu piersi coraz częściej pozwala pacjentkom żyć z rakiem piersi jak z chorobą przewlekłą. Mimo postępu medycyny, pogłębia się jednak dysproporcja w dostępie do skutecznych i nowych metod leczenia. W przypadku chorych na uogólnionego HER2-ujemnego hormonozależnego raka piersi – najbardziej znaną i stosowaną od ponad kilkunastu lat metodą leczenia, również w przypadku obecności przerzutów w wątrobie i płucach jest hormonoterapia. Tymczasem w całej Europie Zachodniej wykorzystywane są już nowe, skuteczne terapie – mówi dr n. med. Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld z Kliniki Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w Centrum Onkologii w Warszawie.

Ważna jest świadomość

Kobiety z zaawansowanym rakiem piersi nie chcą pozostawać w cieniu. Chcą, aby ich potrzeby były widzialne, a głos słyszalny. Taką możliwość daje im kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. W czerwcu Fundacja OnkoCafe-Razem Lepiej premierą spotu „Niewidzialne”, w którym swoją historię opowiadają pacjentki związane z Fundacją, zainaugurowała III już edycję kampanii. Jej celem jest zachęcenie do systematycznych badań i edukacja na temat zaawansowanego raka piersi.– Kampania Breastfit w swoim przekazie jest bardzo uniwersalna i kompleksowo podchodzi do problematyki związanej z nowotworem piersi. Uczy profilaktyki i pozwala zgłębić wiedzę nt. samej choroby – mówi Anna Kupiecka. – Zaangażowanie mężczyzn w kampanię z jednej strony udowadnia, że są one dla nich ważne, z drugiej pokazuje, że każdy z nas może – przy odpowiednim nastawieniu – być ważną częścią życia chorej kobiety.

Debata połączona była z premierą kalendarza „Power of Community 2019”, który jest stałym elementem kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. Tegoroczna sesja zdjęciowa zrealizowana została w scenerii XIV-wiecznego Zamku w Ogrodzieńcu. – Mężczyzna powinien uczestniczy w życiu swoich kobiet w pełnym wymiarze. Powinien być dla nich oparciem, zawsze kiedy tego potrzebują. Troska o zdrowie kobiety jest jednym z priorytetów tego zaangażowania. – mówi Jakub Popławski, inicjator charytatywnego kalendarza „Power of Community”. – Możemy wspierać kobiety w bardzo prosty sposób, np. przypominając im o badaniach profilaktycznych. Warto również być przy swojej kobiecie, kiedy zmaga się z chorobą i ją wspierać – to jest oznaka prawdziwej męskości.

Dochód ze sprzedaży kalendarza zostanie przeznaczony na wsparcie kobiet z zaawansowanym rakiem piersi i ich najbliższych. Ambasadorami tegorocznej edycji kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” są Daria Ładocha, Dorota Godzina, Rafał Bryndal oraz Michał Będźmirowski.

Udział w debacie wzięli: prof. dr hab. n. med. Tadeusz Pieńkowski, Prezes Polskiego Towarzystwa do Badań nad Rakiem Piersi, dr n. med. Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld, Klinika Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w Centrum Onkologii w Warszawie oraz liderki organizacji pacjentów: Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej, Krystyna Wechmann, Federacja Stowarzyszeń Amazonki, Elżbieta Kozik, Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Joanna Łojko, Członek Zarządu Fundacji Rak’n’Roll – Wygraj Życie, Agata Polińska, Wiceprezes Zarządu Fundacji Onkologicznej Alivia.

20181005 breastfit 01

20181005 breastfit 02

20181005 breastfit 03

20181005 breastfit 04

20181005 breastfit 05

20181005 breastfit 06

20181005 breastfit 07

20181005 breastfit 08

20181005 breastfit 09

Dodatkowe informacje:
Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej: Anna Kupiecka, +48 537 888 789, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Biuro Prasowe kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”: Małgorzata Szpejewska – Cedro, +48 600 834 866, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pomagają nam

magodent.fw amgen magodent.fw clockwork janssen novartis fakraczki.fw osobyprywatne.fwpolskalive crosfit 100x70pjurella

Współpracujemy

pkopd.fw pkopd.fw pkopd.fw pkopd.fw pkopd.fw pkopd.fw aaa.fwalivia.fwfpzycie.fwfsm.fwinstytut.fwkidl.fwmagodent.fwpocancerowani.fwrak n roll.fwrenowa.fwrenowa.fw 

Zapisz