
OnkoCafe na IX Kongresie Patient Empowerment: Razem dla zdrowia kobiet
2025-05-13
Innowacje i przełomy w hematoonkologii
2025-06-02Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe, wzięła udział w panelu eksperckim podczas tegorocznej edycji Impact’25 – jednej z najważniejszych konferencji gospodarczo-technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Wydarzenie odbyło się w dniach 14–15 maja w Poznaniu, gromadząc ponad 6 tysięcy uczestników i kilkuset prelegentów z całego świata. Wśród znakomitych gości znalazł się m.in. były prezydent USA Barack Obama.
Prezes Fundacji OnkoCafe wzięła udział w ścieżce tematycznej Health, poświęconej przyszłości ochrony zdrowia, nowoczesnym technologiom medycznym oraz edukacji zdrowotnej. W ramach tej ścieżki poruszano m.in. takie zagadnienia jak:
- wczesne wykrywanie raka jako priorytet zdrowotny i efektywne wykorzystanie funduszy KPO na diagnostykę,
- rola samobadania i edukacji w profilaktyce chorób,
- cyfrowe innowacje w opiece zdrowotnej (e-zdrowie, telemedycyna),
- humanizacja technologii medycznych,
- przyszłość farmacji i rozwój nowych terapii,
- zarządzanie jakością w opiece zdrowotnej,
- nowe kierunki w edukacji zdrowotnej.
Wystąpienie Anny Kupieckiej odbyło się w ramach panelu pt. „Self-care i prewencja – jak budować świadomość zdrowotną na każdym etapie życia”, choć jego czas został skrócony z przyczyn organizacyjnych. Mimo to, prezes OnkoCafe wyraźnie zaakcentowała konieczność redefinicji pojęcia samoopieki. Jej zdaniem self-care to nie tylko dbanie o sen, dietę i aktywność fizyczną, ale przede wszystkim podejmowanie świadomych decyzji zdrowotnych, takich jak regularne badania profilaktyczne – m.in. mammografia, cytologia czy testy HPV DNA.
Kupiecka zwróciła również uwagę na rolę edukacji i wspólnotowego zaangażowania w przełamywaniu barier psychologicznych towarzyszących diagnostyce onkologicznej. Podkreśliła, że tylko realna obecność w lokalnych społecznościach, dialog i zaufanie są w stanie zmniejszyć lęk i opór, który często powstrzymuje kobiety przed wykonaniem badań.
Jako przykład dobrych praktyk prezes Fundacji OnkoCafe zaprezentowała program „Różowy Patrol Gliss” – ogólnopolski projekt edukacyjny realizowany we współpracy z marką Gliss. W jego ramach przeszkolono już ponad 300 lokalnych Ambasadorek, utworzono 63 kluby edukacyjne i dotarto bezpośrednio do ponad 20 tysięcy kobiet. – Profilaktyka to nie tylko kampanie – to realna praca u podstaw, relacje i obecność tam, gdzie są pacjentki – zaznaczyła Kupiecka.
Udział Fundacji OnkoCafe w Impact’25 wpisuje się w jej wieloletnie działania na rzecz promocji wczesnego wykrywania raka, zwiększania świadomości zdrowotnej i poprawy jakości życia pacjentów onkologicznych.