Sportowcy kolejny raz przygotowują wyjątkowy kalendarz, z którego dochód zostanie przeznaczony na wsparcie kobiet z zaawansowanym rakiem piersi.
Każdy mężczyzna w swoim życiu ma do odegrania wiele ról: syna, wnuka, ucznia, przyjaciela, partnera, męża, ojca czy pracownika. Czasem jednak życie obsadza go w nowej wyjątkowej roli – towarzysza choroby nowotworowej. – Obyśmy nigdy nie musieli się w nią wcielać. Ale jeśli zajdzie taka konieczność – odgrywajmy ją tak, jakby miała być to ta najważniejsza – życiowa rola – mówi Jakub Popławski, inicjator i producent kalendarza Power of Community. Udział sportowców z całej Polski w sesji zdjęciowej do kalendarza na 2020 rok to wyjątkowy wyraz zrozumienia i solidarności z kobietami zmagającymi się z nowotworem piersi. Dochód ze sprzedaży kalendarza Power of Community tradycyjnie zostanie przeznaczony na wsparcie kobiet z zaawansowanym rakiem piersi i ich najbliższych.
Cisza, półmrok. 12 mężczyzn wchodzi na scenę Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Na co dzień są cross-fitowcami, synami, partnerami, mężami. Obiektyw dwojga fotografów uchwyci ich siłę, męstwo i waleczność. Uchwyci też coś, co nie jest widoczne dla oka – wsparcie. Na co dzień zabiegani i oddani treningom, dziś są tu dla kobiet zmagających się z rakiem piersi. Pozując do kolejnej edycji charytatywnego kalendarza Power of Community, który jest stałym elementem kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa, pokazują, że wsparcie niejedno ma imię.
Mężczyźni lubią podejmować wyzwania, nie boją się tematów tabu. Dlatego od kilku lat, wraz z Fundacją OnkoCafe – Razem Lepiej rozprawiają się z tematem ciężkiego kalibru – zaawansowanym rakiem piersi. Według danych z Krajowego Rejestru Nowotworów w 2016 roku u Polek wykryto blisko 19 tysięcy nowotworów piersi oraz uznano go za przyczynę prawie 6,5 tys. zgonów (Wojciechowska Urszula, Didkowska Joanna. Zachorowania i zgony na nowotwory złośliwe w Polsce. Krajowy Rejestr Nowotworów, Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie. Dostępne na stronie http://onkologia.org.pl/raporty/#tabela_rok, data wygenerowania raportu 19.07.2019 ). Rak piersi do postaci zaawansowanej rozwija się aż u 30 procent kobiet (Niewidoczna kobieta. Raport dotyczący wpływu osobistego, społecznego i ekonomicznego zaawansowanego raka piersi w Europie http://www.wearehereandnow.com/pl/files/here-and-now-report.pdf, data dostępu: 19.07.2019.). – W kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa mówimy o mądrym wsparciu kobiet w profilaktyce raka piersi oraz w trakcie choroby na każdym jej etapie – również, gdy przybierze ona postać zaawansowaną. W tym roku wyjątkową sesją na scenie w Operze chcemy jeszcze mocniej podkreślić rolę mężczyzn. Gdy choruje bliska nam kobieta, zmagamy się z tą chorobą razem z nią. Nasze życie również się zmienia. Codzienna rutyna i przewidywalność kolejnych dni ustępuje lękowi i strachowi. A przecież trzeba wziąć się w garść i stawić czoła nowym zadaniom – w większym stopniu zająć się dziećmi, domem, a do tego zachować spokój i opanowanie, być z nią w codzienności i w zmaganiu z chorobą. To jest ten czas, aby wcielić się w tą najważniejszą dla mężczyzny rolę – mówi Jakub Popławski.
Znakomita większość mężczyzn (90%) jest świadoma tego, jak ważne jest wsparcie rodziny dla osoby chorującej. Czy wiemy jakiej dokładnie pomocy oczekują od nas kobiety z zaawansowanym rakiem piersi? Zgodnie z wynikami badania sondażowego przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia (Badanie sondażowe OMNIBUS pt. „Rak piersi” zrealizowane na zlecenie Novartis Oncology przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. Dane z dnia 26.07.2019 r.) w ramach kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa, Polacy uważają, że kobiety z rakiem piersi oczekują przede wszystkim wsparcia rodziny (59%), partnera czy męża (58%) a także akceptacji ze strony społeczeństwa (56%). – Życie pisze różne scenariusze. Każda kobieta jest inna, każda choruje inaczej. Ważne jest to, aby zastanowić się, jakiego wsparcia od nas oczekuje. Aż 39% Polaków zdaje sobie sprawę, że ważna jest również pomoc w uzyskaniu informacji nt. choroby i leczenia, a 36% – pomoc psychologa. Nie ma jednej gotowej recepty na pomoc bliskiej nam chorej kobiecie. Rozmawiajmy, pytajmy, bądźmy przy niej – mówi Adrianna Sobol, psychoonkolog, członek zarządu Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.
Wsparcie w chorobie to rola, w której obsadza nas życie. Od nas zależy, czy ją przyjmiemy i jak ją odegramy. Jest też jednak taka, którą możemy sami sobie przydzielić. – Kobiety o nas dbają. Przypominają, abyśmy zjedli, ubrali się ciepło czy zadbali o swoje zdrowie. Możemy im się odwdzięczyć w prosty sposób. Przypominajmy im o regularnym badaniu piersi. 64% mężczyzn deklaruje, że zachęca bliskie sobie kobiety do takich badań. Ta liczba powinna wynosić 100% – dodaje Jakub Popławski.
Profilaktyka jest najważniejszym elementem wczesnego wykrywania raka piersi. Samobadanie oraz stosowanie się do zaleceń profilaktycznych powinno stać się nawykiem dla kobiet w każdym wieku. Czas, który upływa od zauważenia pierwszych objawów choroby do zgłoszenia się do lekarza specjalisty, jest kluczowy.
– Dzięki licznym kampaniom edukacyjnym, świadomość Polaków w zakresie roli profilaktyki w wykrywaniu raka piersi możliwie na wczesnym etapie rośnie. Ale wciąż przed nami jest wiele wyzwań. I tu potrzebujemy wsparcia mężczyzn, aby przypominali swoim kobietom o regularnym samobadaniu piersi. 50% Polek i 33% Polaków wie, że należy wykonywać je co najmniej raz w miesiącu. I rzeczywiście nieco ponad połowa kobiet deklaruje, że wykonuje to badanie tak jak zalecają eksperci, ale aż 47% Polek rzadziej, bądź w ogóle.
To ogromna grupa kobiet. Pamiętajmy, że nie powinniśmy bać się samobadania piersi. W większości przypadków nie wykryjemy żadnych zmian. Ale ewentualne wykrycie na wczesnym etapie może uratować zdrowie i życie – mówi Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.
Efekty tegorocznej sesji fotograficznej wykonanej przez utalentowany duet rodzeństwa – Diany i Rafała Krasa poznamy w październiku br. wraz z premierą kalendarza Power of Community 2020. – Cieszę się, że już po raz czwarty wspólnie z moimi kolegami sportowcami mogę współtworzyć tak wspaniały i potrzebny projekt. Gorąco zachęcamy wszystkich mężczyzn do przypominania o badaniach oraz zagłębiania wiedzy nt. profilaktyki. Być może dzięki temu nie będą musieli odgrywać tej trudnej roli, o której mówimy poprzez tegoroczny kalendarz – mówi Jakub Popławski.
Kampania BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa powstała z inicjatywy Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, jej partnerem jest Novartis Oncology. Celem kampanii jest zachęcenie do systematycznych badań i edukacja na temat choroby, jaką jest zaawansowany rak piersi.
Partnerami społecznymi kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa są: Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Alivia – Fundacja Onkologiczna, Stowarzyszenie AMAZONKI Warszawa-Centrum, Fundacja Rak’n’Roll – Wygraj życie, Fundacja OmeaLife Rak piersi nie ogranicza, Fundacja Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. Partnerzy Medialni kampanii: Radio Płock, Sieć dla Zdrowia. Kampanię wspierają: Przelewy24.pl. Partnerem medialnym kalendarza Power of Community 2020 jest Twój Styl.
IV edycja kampanii objęta została honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy. Partnerem merytorycznym kampanii jest Polskie Towarzystwo Onkologiczne. Partnerem specjalnym kampanii jest Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
Spot kampanii dostępny jest pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=cmsBd4xTwI8
Dodatkowe informacje:
Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej: Anna Kupiecka, +48 537 888 789, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Biuro Prasowe kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa: Monika Maniowszczak, +48 600 095 885, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.