Ruszył autorski Plebiscyt "Lekarz z empatii" ,którego Anna Kupiecka - Prezes naszej Fundacji wchodzi w skład Członków Kapituły Plebiscytu mistrzów kominikacji z pacjentami i wraz z innymi organizacjami będzie pracować nad wyłonieniem "Lekarza z empatii".
O plebiscycie
Już 24 listopada 2021 r. ruszył autorski program, jakiego celem jest uhonorowanie lekarzy, którzy w swojej codziennej pracy wyróżniają się pełną empatii postawą wobec pacjentów. Są wśród lekarek
i lekarzy osobowości, o których pacjenci mówią: „to prawdziwy lekarz z powołania”. To specjaliści, których, oprócz wysokich kompetencji zawodowych, wyróżnia jeszcze coś, czego na studiach medycznych zazwyczaj nie mieli okazji się nauczyć, a co potrafi w zasadniczy sposób wpłynąć na skuteczność zalecanej pacjentowi terapii. Chodzi o umiejętność stworzenia z pacjentem relacji porozumienia
i zaufania. A drogą do wypracowania takich relacji są wyjątkowe kompetencje komunikacyjne lekarza, oparte na chęci słuchania i partnerskiej rozmowie.Totakich właśnie lekarzy chcielibyśmy wyróżnić, organizując Plebiscyt „Lekarz z Empatii”.Do udziału w plebiscycie i do zgłaszania swoich kandydatów zapraszamy wszystkie Polki i Polaków, ponieważ wszyscy jesteśmy pacjentami.Następnie Kapituła Plebiscytu, złożona zprzedstawicieliwiodącychorganizacjipacjentów,wyłoninominowanych do tytułu „Lekarzaz empatii”. A podczas wielkiego finału ogłosimy laureatów Plebiscytu. Wybór zostanie dokonany przez Kapitułę kolegialnie,w drodze otwartej dyskusji i jawnego głosowania.
Dlaczego empatia?
Każdy przedstawiciel zawodu medycznego, któryskładał przysięgę Hipokratesa, szczególnie w obecnym czasie, zasługuje na bezwzględne uznanie i szacunek. Za ten codzienny wysiłek i zmagania, często z niewyobrażalnie trudnymi sytuacjami i w ekstremalnie złych warunkach, jesteśmy im wdzięczni i zobowiązani. Są jednak lekarze, którzy nawet podczas ograniczonej czasowo wizyty, potrafią obdarzyć pacjenta pełną uwagą i stworzyć atmosferę wzajemnego zaufania. I to oni najczęściej otrzymują od pacjentówmaksymalną liczbę gwiazdek na popularnych portalach. Nic dziwnego, gdyż w ślad za dobrą komunikacją z pacjentem, idą dobre efekty leczenia. Lekarzowi łatwiej jest postawić trafną diagnozę, a pacjentowi łatwiej przestrzegać zaleceń,których sens rozumie. Pokazuje to szereg światowych randomizowanych badań klinicznych z ostatnich lat, które wykazały, że pacjenci „prowadzeni” w dialogu i ze zrozumieniem przez lekarza, osiągają lepsze,bo stabilne oraz trwalsze wyniki leczenia .Z pogłębionej analizy opinii pacjentów o lekarzachw Polsce wynika, że takiej postawy oczekują i doceniająją pacjenci. To wnioski ze studium, przeprowadzonego w okresie czerwiec-sierpień 2021 na wybranych losowo 300 opiniach o lekarzach zamieszczonych w Internecie. Dane wskazują, że najwyższe noty w ocenie pacjentów otrzymują lekarze, którzy poza fachowym leczeniem zaoferują też „dobre słowo”. „Wysłuchał mnie”, „wszystko pięknie wytłumaczył”, „lekarka z wielkim sercem, dziękuję”-to tylko niektóre z wielu opinii, jakichwspólnym mianownikiem jest empatyczna postawa lekarzai dobra komunikacja z pacjentem.Pełna treść studium będzie dostępna we wrześniu 2021.
Geneza Plebiscytu
Koncepcja Plebiscytu „Lekarz z Empatii”, to autorski pomysł pracowników firmy Be Communications. Od swojego powstania w 2011 roku, zajmujemysię tworzeniem koncepcji i realizacją programów komunikacji społecznej.Swój okrągły jubileusz10-lecia postanowiliśmy uczcićwłaśnie w taki sposób, bo skuteczna komunikacja to obszar, w którym poruszamy się na co dzień i wierzymy w jej moc.Opracowanie idei, mechanizmu,a także realizacja Plebiscytuto działalnośćpro-bono wszystkichkonsultantów i kierownictwa firmy, którzy zaangażowali się w projekt nieodpłatnie. Wszelkie koszty projektu są także w całości finansowane przez Be Communications.„Od początku naszej działalności, obszar Medycyna i Zdrowie jest jednąz naszych czterech wiodących specjalizacji”, mówi Adam Jarosz, Prezes firmy. „Zrealizowaliśmy w tym czasie ponad 100 kampanii i projektów dotyczących szeroko pojętej edukacji zdrowotnej w ponad 20 obszarach terapeutycznych, współpracując z dziesiątkami organizacji pacjenckich. Pacjenci i ich organizacje częstopodkreślają wagę empatii w relacji lekarz-pacjent. Jeśli obecnie, dzięki naszej inicjatywie, możemy uczynić ich głos jeszcze donioślejszym, to chętnie i z energią to czynimy”, dodaje Adam Jarosz.Inicjatywa Plebiscytu wpisuje się tym samym w politykę zaangażowania społecznego Be Communications.
Realizacja Plebiscytu
Plebiscyt startuje w listopadzie 2021 roku,a osią jego realizacji będzie strona www.lekarzzempatii.pl To na niej, korzystając z prostego formularza, każdy chętny będzie mógł zgłosić swojego kandydata do tytułu „Lekarza z Empatii”. W serwisie udostępnimytakżeskład Kapituły Plebiscytu oraz wszelkie informacje o projekcie,z regulaminem konkursowym oraz harmonogramem włącznie.