VII edycja kampanii „BreastFit. Kobiecy Biust. Męska Sprawa.”

Jak zmieniło się postrzeganie zaawansowanego raka piersi?

 

W tym roku już po raz siódmy  została zainaugurowana kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, której organizatorem jest Fundacja Onkocafe – Razem lepiej. Liczba siedem symbolizuje w naszej kulturze zmianę i rozwój, stąd tematem przewodnim tegorocznej edycji jest właśnie zmiana – zarówno ta, zachodząca w życiu kobiety w momencie diagnozy choroby oraz podjęcia leczenia, ale także zmiana rozumiana w znacznie szerszym kontekście. Mowa tu o zmianach, które nastąpiły w ostatnim czasie w postrzeganiu chorób nowotworowych przez nasze społeczeństwo, ale też w postawach samych pacjentek, w organizacji opieki onkologicznej czy w końcu w dostępie do leczenia.

 
W ramach kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, wzorem lat ubiegłych, dwunastu mężczyzn ze świata sportu połączyło siły, aby wspólnie stworzyć wyjątkowy kalendarz „Power of Community 2023”. W sposób symboliczny przedstawiono w nim spektrum emocji związanych z diagnozą raka piersi – od lęku, smutku, aż po gniew. Ambasadorzy kampanii od lat aktywnie promują profilaktykę oraz ideę wspierania kobiet w profilaktyce oraz w czasie choroby. –Tematem przewodnim tegorocznego kalendarza jest zmiana. Chcemy, aby mężczyźni w obliczu zmiany jaką jest choroba bliskiej kobiety, byli na nią gotowi,  wiedzieli jak dobrze zareagować, oraz jak być dla niej wsparciem. Zmianom towarzyszą emocje i właśnie na kartach kalendarza możemy zobaczyć 12 emocji jakie mogą targać mężczyzną. Zdjęcia zostały wykonane przez znakomitego fotografa Tomasza Zienkiewicza. W tym roku, na każdej z dwunastu fotografii znajdziemy kod QR odsyłający do wypowiedzi sportowców, z których dowiemy się m.in. czym dla nich jest zmiana, jak ewoluowała ich definicja dbania o siebie, na ile dzięki udziałowi w wielu edycjach kampanii zmieniła się ich świadomość i podejście do chorób onkologicznych oraz czy po tylu latach idea BreastFitu stała się częścią ich codziennego życia - mówi Kuba Popławski – pomysłodawca, producent oraz uczestnik kalendarza od pierwszej edycji kampanii.
 
Podczas tegorocznej edycji kampanii Fundacja Onkocafe – Razem Lepiej zrealizowała cykl warsztatów Profilaktyki BreastFit, dzięki któremu udało się przeszkolić ok 250 osób. Ideą warsztatów jest, aby ich uczestniczki - nowe Ambasadorki Profilaktyki Breastfit – przekazywały wiedzę z zakresu profilaktyki raka piersi kolejnym kobietom w swoim regionie. Ważnym elementem kampanii są też regionalne spotkania dedykowane pacjentkom z zaawansowanym rakiem piersi oraz ich najbliższym.  Na potrzeby tegorocznej edycji kampanii została przygotowana również specjalna analiza przekazów medialnych dotyczących postrzegania oraz sposobu opisywania tematu zaawansowanego raka piersi.
 

Rak piersi – obraz choroby w przestrzeni publicznej

 
Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym u kobiet na świecie . Szacuje się, że w Polsce na raka piersi choruje rocznie ok. 20 tys. kobiet, a u 5-10% z nich nowotwór rozpoznawany jest od razu w stopniu zaawansowanym . Mimo tych alarmujących danych, jak podkreślają eksperci, o zaawansowanym raku piersi wciąż w debacie publicznej mówi się zdecydowanie za mało. Z danych przedstawionych w raporcie „Zaawansowany rak piersi. Analiza medialna 2012 – 2022” zrealizowanym przez Press Service na zlecenie Novartis wynika, że w ciągu ostatnich 10 lat w mediach pojawiło się ponad 257 tysięcy publikacji na temat raka piersi . Jednak tylko 3 225 z nich poświęconych było zaawansowanemu stadium tej choroby. To zaledwie 1.2% wszystkich publikacji dotyczących tego nowotworu.
 
Zaledwie dekadę temu zaawansowany rak piersi był marginalnym tematem w mediach – w 2012 roku w mediach zostało opublikowanych jedynie 45 artykułów na temat tej choroby, natomiast w 2021 roku publikacji było siedmiokrotnie więcej . Jednak, jak twierdzi Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe – Razem lepiej, w obszarze podnoszenia świadomości społeczeństwa na temat zaawansowanego raka piersi jest jeszcze wiele do zrobienia.
 
Kiedy siedem lat temu rozpoczynaliśmy kampanię „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, temat zaawansowanego raka piersi prawie nie istniał w przestrzeni publicznej. Dziś sytuacja wygląda inaczej, jednak wciąż w tym temacie potrzeba mnóstwo pracy -  podkreśla Anna Kupiecka i dodaje –  W ramach kampanii edukujemy na temat roli profilaktyki  i wczesnego wykrywania raka piersi i pracujemy z problemem, jakim jest brak otwartości do rozmowy nt. zaawansowanego raka piersi, spowodowanego niską świadomością na temat tej choroby. A brak wiedzy powoduje u kobiet, u których diagnozuje się zaawansowanego raka piersi wiele obaw. Pacjentki są przerażone, traktują chorobę jak wyrok. Musimy zmieniać takie postrzeganie tej choroby.
 
Jak wynika z przeprowadzonej analizy, w przekazie medialnym na temat zaawansowanego raka piersi dominują materiały edukacyjne, dotyczące tego, czym jest zaawansowany rak piersi i jak wygląda proces leczenia . W dyskursie publicznym poruszane są głównie cztery konteksty związane z zaawansowanym rakiem piersi. Najczęściej pojawiającymi się frazami są:
  • leczenie zaawansowanego raka piersi (41,82%)
  • walka z nowotworem (23,29%)
  • lęk, strach związany z chorobą (15,91%)
  • na raka się umiera (6,47%)
Jak podkreśla Adrianna Sobol, psychoonkolog niezwykle istotna w mówieniu o zaawansowanym raku piersi jest odpowiednia semantyka.
 
Wokół raka piersi – a szczególnie jego zaawansowanego stadium – istnieje wiele stereotypów. Dlatego tak ważne jest to, w jaki sposób mówimy o tej chorobie, aby uświadamiać, że zaawansowany rak piersi nie musi być wyrokiem. Budowanie odpowiedniego, rzetelnego obrazu tej choroby w oczach społeczeństwa pomoże w dodawaniu pacjentkom nadziei. Na pewno należy uważać na sformułowania, które straszą, podnoszą lęk czy wywierają presję. Takim, bardzo często używanym w przestrzeni publicznej sformułowaniem jest „walka z rakiem”. W określeniu „walka” zawsze mamy wygranego i przegranego. Leczenie - można porównać do drogi, w czasie której pacjent musi wykonać wiele zadań. Każdy etap leczenia obarczony jest kolejnymi zadaniami do zrealizowania, bez których nie da się ruszyć dalej – podkreśla Adrianna Sobol.
 

Czas zmian w leczeniu zaawansowanego raka piersi

 
Żyjemy w czasach ogromnych zmian i dzięki postępowi w medycynie zaawansowany rak piersi powoli staje się chorobą przewlekłą. W ostatnich latach sposób leczenia chorych w tym stadium choroby przeszedł ogromną zmianę, dając nadzieję pacjentkom. Obecnie już wiemy, że istnieje kilka typów raka piersi, jak również mutacji wpływających na rokowanie. W zależności od typu biologicznego raka istnieje coraz więcej możliwości skutecznego leczenia – Jeszcze kilka lat temu temat zaawansowanego raka piersi w przestrzeni społecznej i medialnej prawie nie istniał. Było to spowodowane m.in. niewielkim wyborem ścieżek leczenia, które mogliśmy zaoferować pacjentkom. W ostatnich latach dokonał się ogromny postęp w podejściu do leczenia zaawansowanego raka piersi i naszej wiedzy na temat biologii tego nowotworu. Celem obecnie stosowanych terapii jest zapewnienie jak najdłuższego życia przy zachowaniu jego jak najlepszej jakości. Postęp w zakresie leczenia pozwala nam powiedzieć, że zaawansowany rak piersi jest chorobą poddającą się leczeniu. Dlatego tak ważna jest edukacja na temat raka piersi – nie tylko pacjentów i ich bliskich, ale całego społeczeństwa – powiedział Profesor Tadeusz Pieńkowski, Kierownik Kliniki Diagnostyki i Leczenia Chorób Piersi CSK MSWiA oraz Kierownik Kliniki Onkologii i Chorób Piersi CMKP.
 

BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa.

 
Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” wystartowała w 2015 roku z inicjatywy Fundacji Onkocafe–Razem Lepiej. Nazwa „BreastFit” nawiązuje do popularnej dyscypliny sportu – crossfit’u- rodzaju treningu, ale także pewnej filozofii samodyscypliny oraz codziennej walki ze słabościami. BreastFit to sztuka badania piersi, rozmowy oraz wsparcia emocjonalnego. Jest to rodzaj treningu włączający mężczyzn w dbanie o zdrowie najważniejszych dla nich kobiet.
Sponsorem głównym kampanii jest firma Novartis. Do grona sponsorów dołączyła w tym roku firma AstraZeneca. Patronat honorowy nad siódmą edycją kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” objął Rzecznik Praw Pacjenta.  Patronami społecznymi są: Ogólnopolska Federacja Onkologiczna i Kobiety w Centrum. Inicjatywę wspiera także serwis Przelewy24 a patronatem medialnym miesięcznik Twój Styl.
W kampanię zaangażowanych jest szereg wyjątkowych ambasadorów. Wśród nich są: trener, motywator Daniel Józek Qczaj, dziennikarze Joanna Górska i Rafał Bryndal, bloger „Modny Tata”, czyli Michał Będźmirowski, Daria Ładocha – ekspertka kulinarna, blogerka,, Dorota Godzina – mistrzyni świata i 36-krotna mistrzyni Polski w kick-boxingu oraz Michał Karmowski – sportowiec, trener personalny, wykładowca i aktor. 
Partnerem merytorycznym Fundacji jest PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.
 
Więcej informacji nt. kampanii BreastFit można znaleźć na stronie breastfit.onkocafe.pl.
 
 
10
 
 

Pomagają nam

stra.fw bayer magodent.fw advalue magodent.fw novartis fakraczki.fw osobyprywatne.fw crosfit               

Współpracujemy

pozdrowie.fw pkopd.fw pkopd.fw pkopd.fwpkopd.fwpkopd.fwpkopd.fwaaa.fwalivia.fwfpzycie.fwinstytut.fwkidl.fwmagodent.fwrak n roll.fwb-life 

Zapisz